Éljen aktívan!

Az aktív életmód mindenki számára fontos, de a cukorbetegeknél nélkülözhetetlen a diabétesz egyensúlyban tartásához és azért, hogy a szövődmények kockázatát csökkenteni lehessen.

Miért jó Önnek a fizikai tevékenység?

A Magyar Diabetes Társaság és a Nemzetközi Diabetes Szövetség szerint a fizikai aktivitás fenntartása fontos szerepet játszik a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek egészséges életmódjában. Ha rendszeresen közepes intenzitású fizikai aktivitást végez, akkor:

  • csökken a vércukorszintje, vérnyomása és koleszterinszintje
  • csökken a szívbetegség és a stroke kockázata
  • stresszoldó hatású
  • erősödik szíve, izomzata és csontozata
  • elősegíti a szervezetében megtalálható inzulin megfelelő működését
  • javítja keringését
  • fenntartja ízületei rugalmasságát
  • segít a testsúly csökkentésében (egészséges étkezéssel kiegészítve)

Néhány kedvező hatást már érezhet is, még akkor is, ha korábban nem volt nagyon aktív. Kérje orvosa tanácsát mielőtt elkezdi a testmozgást vagy komoly változtatásokba fogna.

A fizikai aktivitás gátjai

A sikeres fitnesz program a fizikai aktivitás iránti vággyal kezdődik. Annak ellenére, hogy érzi önmagán a mozgás előnyeit, előfordulhat, hogy fizikai aktivitásában akár vélt, akár valós akadályok lépnek fel, melyek kedvét szegik.
Ha elbátortalanodott, gondolkodjon el azon, hogy mi az, ami meggátolja Önt abban, hogy olyan aktív legyen, mint amilyen lenni szeretne. Kérjen támogatást családjától, barátaitól és próbáljon meg olyan mozgásformát kitalálni, ami megvalósítható az Ön számára. Megkérheti orvosát is, hogy segítsen Önnek, hogyan tudja fizikai aktivitását növelni.

Az első lépések

A több fizikai aktivitás nem jelent szükségszerűen hosszú edzéseket vagy nehéz feladatsorokat. Itt talál néhány példát a könnyen elkezdhető aktivitásokra:

  • Tempós séta
    Ezt könnyen beiktathatja napi rutinjába, mindössze a szokásos sétatempóját kell gyorsítania, a felesleges autózás helyett inkább a gyaloglást válassza. De lehet ez egy szabadidős séta is barátaival vagy csatlakozhat egy hasonló mozgásformát választó csoporthoz.
  • Számolja lépéseit
    Ha a séta mellett dönt, a lépésszámláló hasznos motivációs eszköz lehet. Szerezzen be egyet és számolja az átlagos lépésszámot; törekedjen arra, hogy minden nap növelje a lépésszámot.
  • Kerékpározzon
    Az autózás vagy a tömegközlekedés alternatívája a kerékpározás, próbáljon meg így közlekedni munkahelyére vagy más helyszínre.
  • Takarítson
    Az igénybe vevő házimunka, mint pl. portörlés, porszívózás és padlósúrolás mind beleszámít a napi fizikai aktivitásba.
  • Aktivizálja magát a kertben is
    Ha Ön ás, locsol, füvet nyír, az mind növeli a fizikai aktivitást és közben olyasvalamit csinál, amit szeret is.
  • Sétáltasson kutyát
    A kutya szintén nagyszerűen motivál, mert Öntől várja a mozgást, így Ön nem fogja lemondani a napi sétát.

Ha megfelelőnek és elfogadhatónak érzi az új aktív életmódját, gondolkodjon el azon, hogy növelje az aktivitását. Az alábbiakat veheti fontolóra:

  • Beiratkozik egy edzőterembe
  • Táncórákat vesz
  • Futni, úszni kezd önállóan vagy egy klubban
  • Elkezd egy olyan sportot, ami érdekli Önt, pl. tenisz
  • Próbáljon meg valami újszerűt, pl. vízi aerobik vagy jóga
  • Kezdjen olyan elfoglaltságokba, amelyeket szeret, pl. túrázás

Mielőtt valami újba kezdene, ne felejtse el kikérni orvosa tanácsát!

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával! Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósít.

Kapcsolódó oldalak

Váltás az egészséges életmódra
Receptek