Mit tegyünk? Megelőzés, kezelés és gondozás2016-12-04T10:01:55+00:00

Mit tegyünk? Megelőzés, kezelés és gondozás

A leghatékonyabb és mindenki számára legolcsóbb kezelés, a megelőzés érdekében az egészségesek, illetve a tünetmentesek esetében is ajánlott 45 éves kor felett háromévente elvégezni a vérvételből, testmérésből, stb. álló szűrést. Ennél fiatalabb korban, valamint évente akkor javallott szűrni, ha a beteg túlsúlyos, magas vérnyomás betegségben szenved, vagy magas a koleszterin szintje, illetve nagy súlyú gyermeknek adott életet és közeli rokonai között vannak cukor- és/vagy verőér betegek.

Életmódváltással: megfelelő testmozgással, helyes táplálkozással, a helytelen szokások elhagyásával és főleg a belénk kódolt bioritmusra hangolódással a szövődmények egy része kivédhető. A mértékkel történő borfogyasztás, 1-2 dl bor naponta, hozzájárulhat egészségünk megőrzéséhez, akár helyreállításához is, ugyanakkor a dohány és kábítószer legkisebb adagja is egyértelműen káros, és kifejezetten rontja a cukorbetegek életminőségét is. Előzzük meg az elhízást, mert a túlsúly cukorbetegséghez, az pedig számos komplikációhoz és rövidebb élethez vezethet. Ezekben az élethelyzetekben igen jelentős a családtagok szerepe.

A szakirodalom szerint napi hatvan perc intenzív mozgás, elsősorban úszás vagy kerékpározás, egyeseknél más edzés, például a nem versenyszerű tánc megfelelő cipőben csodákra képes. Már napi fél óra gyaloglás is jótékonyan hat a kockázati tényezőkre, boldogságot varázsol szívünkbe és kivédi a csak diétázással járó izomtömegcsökkenést. Jót tesz a fájós ízületű idősebb családtagoknak is például a közös kis kirándulás. Örömhír, hogy a fogyás bizonyos daganatos betegségek kockázatát is csökkenti. Érdemes családtagokkal, kedves ismerősökkel közösen kondicionálni, táncolni. Emiatt sem kell félni családi sétáktól vagy akár közös takarítástól sem, mert a gyerek is látja a jó példát és még házastársunk, párunk is kedvet kaphat a dologhoz. Nemrég egy 100 éves brit állampolgár is lefutotta a maratoni futóversenyt és nem is az utolsó helyen végzett. Nyilván előzetes egészségfelmérés szükséges a rendszeres mozgás megkezdésekor.

Ami az étkezést illeti: lehetőleg kerülni kell a gyors vércukor-emelkedést okozó, illetve zsír- és kalóriadús „tömény” ételeket. Azt ajánlom, hogy vásároljunk tudatosan és inkább főzzünk otthon, együnk több zöldséget, elsősorban paradicsomot, magyar paprikát, sárgarépát, savanyú káposztát, brokkolit, sütőtököt, fokhagymát és gyümölcsöt, főleg almát, ribizlit, epret, szedret, málnát, áfonyát, citrusféléket. Grapefruit rendszeres vagy nagyobb mértékű fogyasztásakor a koleszterin csökkentőt szedő vagy családtagja kérje ki a kezelőorvos véleményét. Készítsünk levest tejszín nélkül, illetve főzzünk ritkábban zsíros húskészítményből és tejtermékből származó fogást, továbbá itassuk fel a felesleges kalóriát hordozó zsiradékot papír törlővel.
Gyors „kajálás” helyett naponta többször együnk lassan, jól megrágva, a megszokottnál 20%-kal kevesebb mennyiségű ételt, tartsunk szüneteket. Közben is fogyasszunk sok vizet, zöld- és gyümölcsteát, nyáron limonádét cukor nélkül és legfeljebb napi 1-2 deciliter, férfiak esetében 2-3 deciliter, inkább száraz és vörös bort, lehetőleg vékony, magas pohárból.
Az eddiginél kisebb tányér felén legyen növényi rost: főként zöldség, savanyúság, gyümölcs, 25 %-án fehérje és zsiradék, elsősorban olajos magvak, hal és fehér hús, inkább párolva vagy grillezve, illetve másik negyedén pedig keményítő: teljes kiőrlésű gabonából készült pékáru, tésztaféle, tepsis krumpli, barna rizs, zab-, köles- vagy hajdina kása.
A család lehetőség szerint üljön együtt asztalhoz reggel is, de a vacsoránál még inkább: a nap eseményeinek megbeszélésén túl lehetőség nyílik egymásnak visszajelzést adni s a gyerekeket is nevelni.
A só- és cukorbevitel korlátozásával számos gond kikerülhető. Örömteli az a törvény, amely felhívja a figyelmet fenti élelmiszerek fogyasztásának veszélyeire, illetve korlátozni kívánja azok túlzott, sokszor indokolatlan fogyasztását.

Aludjunk többet, váljunk céltudatossá a pihenés terén is, és nagyon fontos, hogy mosolyogva, igazi lelki békével és derűvel, vidáman tegyük mindezt s eredményeinket jutalmazzuk is, de ne újabb falatokkal.

A kezelés három pillére a helyes táplálkozás, a megfelelő testmozgás és az egyénre szabott gyógykezelés.
Az étrend igazodjon nemhez, korhoz, mozgáshoz és a kezelés természetéhez, számszerűen tartalmaznia kell a napi kalória és szénhidrát mennyiséget, elosztást és glikémiás indexet (vércukoremelő képesség a szőlőcukorhoz viszonyítva).
Az edzésnél figyelembe kell venni még a fentieken kívül a kondíciót, mozgásszervek állapotát és az alsó végtagokra gyakorolt hatást is: éppen ezért kerülendő a talpat, lábat túlzottan igénybe vevő sport.
A gyógyszerelés célja nemcsak a célértékek közé történő vércukor és vérnyomás beállítása, hanem a vérzsírok optimalizálása, 40 év felett thrombocyta működésgátló bevezetése is, ezekkel együttesen az érbetegség kockázat akár 75%-kal is csökkenthető. Testre szabottan célszerű felbecsülni a verőér kockázatot és körültekintően csökkentenünk kell a károsodott vagy veszélynek fokozottan kitett szervek terhelését (verőerek, szív, vese, máj) és ha van, a fájdalmat is. Vérvételi eredményeket ellenőrizve pótolhatjuk az esetleges ásványianyag vagy vitaminhiányt, esetleg módosíthatunk a gyógyszerelésen. Az eddigiekből következik, hogy mindenkit egyénileg kell kezelni. A gyógyszeres terápia mellett az azzal sokszor egyenértékű önismeret, lelki higiéné, pszichoterápia és a család, valamint a tágabb értelemben vett környezet támogatása is elengedhetetlen. A cukorbetegek leghatékonyabb egészségügyi ellátása sok más idült kórképhez hasonlóan a gondozás, melynek középpontjában a beteg foglal helyet, akivel mellérendelt viszonyban áll a családorvos, a diabetes gondozó csapata (többek közt diabetológus, dietetikus, diabetes szakápoló), szemész, kardiológus, neurológus, nefrológus és más szakorvosok. A beteg és családja kérdezzen és kapjon megfelelő információt. Ebben a különböző szakmai és társadalmi szervezeteken túl a gyógyszeriparnak is juthat jótékony szerep, példának okáért a felvilágosító, népszerűsítő szórólapok, és a különböző szakmai rendezvények segíthetik mindannyiunk munkáját.

Forrás: www.hrb.hu (2016.04.21.)

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával! Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósít.

Dr. Krivanek LászlóDiabetológus Főorvos
Budavári Önkormányzat Egészségügyi Szolgálata

Kapcsolódó oldalak

Vércukornapló
A vércukorszint ellenőrzése
Tájékoztatjuk, hogy ez az oldal Google Analytics cookie-kat használ. További információk: Cookie szabályzat.     RENDBEN