A megfelelő étrend cukorbetegeknek

Az egészséges táplálkozás fontossága

Az egészséges táplálkozás – az aktív életmód és a felírt gyógyszerek szedése mellett – rendkívül fontos szerepet játszik a diabétesz hatékony gondozásában.

Az egészséges táplálkozás nemcsak a vércukorszint, de a koleszterinszint, a vérnyomás és a testsúly beállításában is segít. Ezekkel csökkentheti a szívbetegség és a stroke kockázatát.

Ön és az egészséges táplálkozás

Az egészséges táplálkozás kialakításában elsőként a helyes étrendet kell kialakítania. Ez segít Önnek abban, hogy jelenlegi életmódjába kiegyensúlyozott diétát tudjon beiktatni. Diabéteszes étrendje megtervezésénél figyelembe kell venni vércukorszintjét, vérnyomását és testsúlyát. Kérje meg orvosát, vagy dietetikusát, hogy állítsanak össze egy Ön számára megfelelő étrendet.

Az étrend alapját az étkezések időpontjának, a táplálék összetételének meghatározása és a kiegyensúlyozott diéta alkotja. Ha az étkezés után 2 órával megméri vércukorszintjét, megfigyelheti, hogy az egyes táplálékok miként hatnak Önre. Később már előre tudni fogja, hogy az egyes ételek miként befolyásolják a vércukorszintjét. Étrendjét ennek megfelelően tudja majd alakítani.

A diabéteszes táplálékpiramis

A 2-es típusú diabétesz gondozásának fontos része a kiegyensúlyozott étrend, vagyis az, hogy az alapvető élelmiszerekből változatosan táplálkozzon. Beszélje meg orvosával, hogy Önnek milyen speciális étrendre van szüksége, és dolgozzon ki vele egy Önnek megfelelő tervet. Az alább bemutatott piramis azokat az élelmiszercsoportokat mutatja, amiket célszerű lenne beépíteni az étrendjébe és jelzi azt is, hogy milyen arányban.

  • Zsír, édesség
    Főzéskor a zsírok helyett (pl. sertés zsír, vaj) törekedjen az olaj használatára. Ha csökkenteni szeretné testsúlyát, akkor csak korlátozott mértékben fogyasszon zsiradékot és azt is kis adagokban.

  • Tej és tejtermékek
    A tej és a tejtermékek sok fehérjét, kalciumot és vitaminokat tartalmaznak, de magas lehet a zsírtartalmuk. Válasszon ezért alacsony zsírtartalmú készítményeket és fogyasszon napi 2-3 adagot belőlük. A „sovány” tejtermékek ajánlottak, a tej, magas tejcukortartalma miatt jelentős vércukoremelő hatással rendelkezik, reggelire, vacsorára nem ajánlott.

  • Hús, húspótlók és egyéb fehérjék
    A fehérjék sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak. Válasszon belőlük napi 11-18 dkg-ot, melyet több étkezésre osszon fel. Próbáljon meg sovány részeket választani. Az alternatív fehérjeforrást jelentő folyami, tengeri halak nagyon táplálók, és egészségesebbek, mint a vörös húsok.

  • Gyümölcsfélék
    A gyümölcsféléknek általában magas a szénhidrát- és rosttartalma, és sok vitamint, ásványi anyagot tartalmaznak. Napi 2-4 adagot fogyasszon belőlük. Nem ajánlott a szőlő, szilva, cseresznye fogyasztása magas cukortartalma miatt.

  • Zöldségek
    A zöldségfélék alacsony zsírtartalmúak, vitaminban, ásványi anyagban és rostokban gazdagok. Fogyasszon belőlük napi 3-5 adagot. Ügyeljen arra, hogy sok alacsony keményítő-tartalmú zöldséget fogyasszon , mint pl. a fejes saláta, spenót, paradicsom és a brokkoli.

  • Kenyér, gabonafélék és egyéb keményítő tartalmú ételek
    Ez a csoport képezi a fő szénhidrátforrást. Fogyasszon belőlük napi 150-180 gr-ot, melyeket több étkezésre kell felosztani. A glikémiás index megmutatja, hogy a különböző szénhidrátok hogyan hatnak vércukorszintjére. A magas glikémiás indexű ételek megemelik a vércukorszintet, az alacsony glikémiás indexűek pedig kevésbé, ezért megfelelőbbek a diabétesz gondozására. Törekedjen arra, hogy teljes kiőrlésű gabonafélékből készült szénhidrátokat fogyasszon, mert azok a feldolgozás során megtartják a magvak minden részét, ezért egészségesebbek. (sok növényi rostot-korpát tartalmazó kenyérfélék, durum- vagy tönkölybúzából készült tészták)

  • Sok-sok víz
    A víz a legegészségesebb szomjoltó. Ha változatosságra vágyik, fogyasszon kalóriamentes italokat. Kerülje a magas cukortartalmú italokat.

Váljék egészségére és adja tovább! – Egészséges gondolatok az étkezésről Cukorbetegeknek

Megterítjük az asztalt

A cukorbetegség kontrollálható könnyű és fenséges ételekkel
A cukorbetegek egészségének fenntartásához fontos az étrend megfelelő megválasztása, ami nem okoz szükségszerűen nagy nehézségeket.

Próbálja vércukorszintjét a normális szinten tartani!
  •  Tervezze meg előre étkezési időrendjét, tízóraiját és uzsonnáját, és tartsa is be azokat!

  •  Minden étkezésnél ügyeljen az elfogyasztott ételmennyiségre!

  • Válasszon egészséges ételeket, mint például keményítőt nem tartalmazó zöldségeket! Ne feledje, ezeket a változásokat könnyebb kisebb lépésekkel elérni. A kis lépések apránként nagy sikerhez vezetnek.

Táplálkozzon változatosan!
  • Fogyasszon sok színes gyümölcsöt és zöldséget!

  • Egyen kis mennyiségben egészséges magvakat, hüvelyeseket és keményítőtartalmú zöldségeket!

  • Minden étkezéskor fogyasszon kis mennyiségű fehérjét!

  • Fogyasszon zsírmentes vagy zsírszegény tejet, joghurtot!

Egészségtelen ételt csak korlátozott mennyiségben fogyasszon!
  • Ételei elkészítéséhez, de csak kis mennyiségben, használjon egészséges (telítetlen) zsírokat, mint például olíva-, repce- vagy lenmagolajat!

  •  Napi étrendjébe iktasson be kis mennyiségben olajos magvakat!

  •  Kerülje a telített (állati eredetű) zsírokat, illetve az ezekből készült ételeket!

  •  Kerülje a módosított zsírokat, mint például a margarint és az ezekbôl készült feldolgozott ételeket: a tortát, a süteményeket és a sültkrumplit!

Használja a tányérját, megmutatjuk, hogyan!

Tányérja segít abban, hogy a megfelelő ételeket fogyassza a megfelelő mennyiségben.
Egy függőleges vonallal ossza fel képzeletbeli tányérját két egyenlő részre. Az így megkapott egyik felet ossza fel egy vízszintes vonallal 2 negyed részre.

Így rakja tele tányérját
Keményítőt nem tartalmazó zöldségek

Tányérja felét olyan zöldségekkel rakja tele, melyek nem tartalmaznak keményítőt, mint például a paradicsom, paprika, hagyma, uborka, spenót, fejes saláta, brokkoli, zöldbab és káposzta

Fehérje

Tányérja negyedét (1/4) fehérjeforrásokkal töltse meg, mint például bôr nélküli csirkehús, sovány marha- vagy sertésszelet, tojás, tonhal, lazac, rák vagy tofu

Magvak és keményítőtartalmú ételek

Tányérja negyedére (1/4) rakjon magvakat és keményítőtartalmú ételeket, mint például teljes kiörlésű gabonából készült péksüteményt, magas rosttartalmú gabonaféléket, rizst, tésztát, babot, borsót, burgonyát, tököt és zsírszegény kekszet.

A cukorbetegség nem jelenti azt, hogy minden kedvenc ételéről le kell mondania. Úgy is kézben tarthatja cukorbetegségét, hogy tovább fogyasztja és élvezi kedvenc ételeit, ha orvosával vagy dietetikusával egy kiegyensúlyozott étrendet tervez meg.

Így rakja tele tányérját

Könnyen főzzön és könnyűt egyen az egészsége érdekében!

A cukorbetegek gyakran hiszik azt, hogy le kell mondjanak számos kedvenc ételükről. A legtöbbször azonban ez nem igaz. Az alacsony zsírigényű főzési módszerekkel, mint például a sütőben való sütés, főzés, és a receptben olvasható egyes összetevők másokkal való helyettesítése számos kedvenc ételéből egészséges táplálékot varázsol.

Hagyja maga mögött megrögzött szokásait
  • Amikor a hús tette ki az étkezések nagy részét.

  • Amikor előkészítve tette mélyhűtőbe a húst és a halat.

  • Amikor a sót használta minden ételhez fô ízesítôszerként.

  • Amikor a süteményt a receptben található teljes mennyiségű zsiradékkal és cukorral készítette el.

  • Amikor salátáját nagy adag öntettel készítette el.

  • Amikor édességekből és desszertekből sokat fogyasztott.

  • Amikor az uzsonnát egyszerre megette.

  • Amikor cukrot használt édesítésre.

Próbáljon ki néhány egészségesebb verziót!
  •  Legyen a nem keményítő tartalmú zöldség az étkezés fő forrása!

  • Grillezzen, süssön sütőben, főzzön és párolja a húsokat és a halakat!

  • Ízesítse a zöldségeket petrezselyemmel, a csirkét zsályával, a halakat pedig citrommal!

  •  Sütemények készítésekor csökkentse a recept által ajánlott zsír és cukor mennyiségét, ízesítésükre használjon cukormentes lekvárt!

  • Ízesítse zöldsalátáját friss vagy szárított gyümölcsökkel vagy aprított magvakkal!

  • Alkalmanként fogyaszthat édességet vagy desszertet, de ilyenkor mérsékelje az egyéb szénhidrát-tartalmú táplálékokat!

  • A tízórait, uzsonnát ossza fel több, de kisebb porcióra!

  • A dietetikusával, orvosával megbeszélt édesítőszert használja!

Étkezési kisokos

  • Gyümölcsfélék

    Fogyasszon belőlük naponta 2–4 adagot
    Egy adag = 1 kis friss gyümölcs, 1 pohár málna, ½ pohár gyümölcskonzerv (saját levében)
    vagy 2 teáskanál szárított gyümölcs

  • Tejtermékek

    Fogyasszon belőlük naponta 2–4 adagot
    Egy adag = 1 kis friss gyümölcs, 1 pohár málna, ½ pohár gyümölcskonzerv (saját levében)
    vagy 2 teáskanál szárított gyümölcs

  • Zöldségfélék

    Fogyasszon belőlük naponta 3–5 adagot
    Egy adag = 1 pohár nyers vagy ½ pohár fôtt zöldség

  • Hús és egyéb fehérjeforrás

    Fogyasszon belőlük naponta 100–150 grammot
    Az adagok legyenek kicsik. Az egy nap alatt elfogyasztott fehérjemennyiséget az egész nap folyamán vigye be a különbözô étkezések alkalmával.
    Egy kb. 75–80 grammos húsadag = egy kártyacsomagnyi
    ½ pohár tofuval, ¼ gomolya sajttal, 1 tojással helyettesíthet 25 g húst.

  • Magvak és keményítőtartalmú ételek

    Fogyasszon belőlük naponta 6–11 adagot (1 adag = kb. 15 g szénhidrát) Egy adag = 1 szelet kenyér, 3 pohár zsírmentes pattogatott kukorica, ¾ pohár száraz gabonapehely, ½ pohár kukorica,
    1/3 pohár rizs vagy tészta (1 pohár = 2,5 dl)

  • Zsírok, édesség és alkohol
    Csak kivételes esetekben fogyasszon belőlük! Egy adag= ½ pohár jégkrém, 1 kis sütemény vagy muffin vagy 2 kis keksz

  • Igyon minden nap sok vizet!

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával! Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósít.

Még több hasznos tudnivaló a táplálkozással kapcsolatban

>> Mintaétrendek cukorbetegeknek

>> Diétás receptek cukorbetegeknek

Kalória táblázat cukorbetegeknek

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával! Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósít.

Megszűnik az élelmiszereken a “Diabetikus” megjelölés

diabetes_frA már 2013. július 20-án hatályba lépett jogszabály alapján, 2016. július 20-ától megszűnnek az olyan megszokott, cukorbetegeknek szánt megjelölések, mint „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör.

A változás nem egyik pillanatról a másikra lesz megfigyelhető, hiszen a már boltokba kihelyezett termékek, a szavatossági idejük lejártáig még megtalálhatóak lesznek a régi címkékkel. Az új rendelet alapján, az ezt követően gyártott élelmiszereken, a tápanyag-összetételre vonatkozó információk alapján (mennyi kcal, szénhidrát tartalom, azon belül is, hogy mennyi ebből a cukor, vagy egyéb édesítőszerek) lehet majd tájékozódni, hogy fogyasztható-e cukorbeteg személy számára az adott termék. Ezen kívül még egyéb megjelölések is segíthetik majd a választásban a vásárlókat úgy, mint: „cukormentes”, „alacsony cukortartalmú”, „hozzáadott cukrot nem tartalmaz”.

Ezekkel a változtatásokkal még fontosabbá válik, hogy azok a személyek, akiknek az étrendje egészséügyi okokból megszorításokat tartalmaz, mint pl. a cukorbetegek, körültekintően vásároljanak.

Forrás: https://www.ogyei.gov.hu/cukorbetegek_figyelem_megszunik_a_diabetikus_cukorbetegek_is_fogyaszthatjak_es_a_narancssarga_kor_jeloles/