A megfelelő étrend cukorbetegeknek

Az egészséges táplálkozás fontossága

Az egészséges táplálkozás – az aktív életmód és a felírt gyógyszerek szedése mellett – rendkívül fontos szerepet játszik a diabétesz hatékony gondozásában.

Az egészséges táplálkozás nemcsak a vércukorszint, de a koleszterinszint, a vérnyomás és a testsúly beállításában is segít. Ezekkel csökkentheti a szívbetegség és a stroke kockázatát.

Ön és az egészséges táplálkozás

Az egészséges táplálkozás kialakításában elsőként a helyes étrendet kell kialakítania. Ez segít Önnek abban, hogy jelenlegi életmódjába kiegyensúlyozott diétát tudjon beiktatni. Diabéteszes étrendje megtervezésénél figyelembe kell venni vércukorszintjét, vérnyomását és testsúlyát. Kérje meg orvosát, vagy dietetikusát, hogy állítsanak össze egy Ön számára megfelelő étrendet.

Az étrend alapját az étkezések időpontjának, a táplálék összetételének meghatározása és a kiegyensúlyozott diéta alkotja. Ha az étkezés után 2 órával megméri vércukorszintjét, megfigyelheti, hogy az egyes táplálékok miként hatnak Önre. Később már előre tudni fogja, hogy az egyes ételek miként befolyásolják a vércukorszintjét. Étrendjét ennek megfelelően tudja majd alakítani.

A diabéteszes táplálékpiramis

A 2-es típusú diabétesz gondozásának fontos része a kiegyensúlyozott étrend, vagyis az, hogy az alapvető élelmiszerekből változatosan táplálkozzon. Beszélje meg orvosával, hogy Önnek milyen speciális étrendre van szüksége, és dolgozzon ki vele egy Önnek megfelelő tervet. Az alább bemutatott piramis azokat az élelmiszercsoportokat mutatja, amiket célszerű lenne beépíteni az étrendjébe és jelzi azt is, hogy milyen arányban.

  • Zsír, édesség
    Főzéskor a zsírok helyett (pl. sertés zsír, vaj) törekedjen az olaj használatára. Ha csökkenteni szeretné testsúlyát, akkor csak korlátozott mértékben fogyasszon zsiradékot és azt is kis adagokban.

  • Tej és tejtermékek
    A tej és a tejtermékek sok fehérjét, kalciumot és vitaminokat tartalmaznak, de magas lehet a zsírtartalmuk. Válasszon ezért alacsony zsírtartalmú készítményeket és fogyasszon napi 2-3 adagot belőlük. A „sovány” tejtermékek ajánlottak, a tej, magas tejcukortartalma miatt jelentős vércukoremelő hatással rendelkezik, reggelire, vacsorára nem ajánlott.

  • Hús, húspótlók és egyéb fehérjék
    A fehérjék sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak. Válasszon belőlük napi 11-18 dkg-ot, melyet több étkezésre osszon fel. Próbáljon meg sovány részeket választani. Az alternatív fehérjeforrást jelentő folyami, tengeri halak nagyon táplálók, és egészségesebbek, mint a vörös húsok.

  • Gyümölcsfélék
    A gyümölcsféléknek általában magas a szénhidrát- és rosttartalma, és sok vitamint, ásványi anyagot tartalmaznak. Napi 2-4 adagot fogyasszon belőlük. Nem ajánlott a szőlő, szilva, cseresznye fogyasztása magas cukortartalma miatt.

  • Zöldségek
    A zöldségfélék alacsony zsírtartalmúak, vitaminban, ásványi anyagban és rostokban gazdagok. Fogyasszon belőlük napi 3-5 adagot. Ügyeljen arra, hogy sok alacsony keményítő-tartalmú zöldséget fogyasszon , mint pl. a fejes saláta, spenót, paradicsom és a brokkoli.

  • Kenyér, gabonafélék és egyéb keményítő tartalmú ételek
    Ez a csoport képezi a fő szénhidrátforrást. Fogyasszon belőlük napi 150-180 gr-ot, melyeket több étkezésre kell felosztani. A glikémiás index megmutatja, hogy a különböző szénhidrátok hogyan hatnak vércukorszintjére. A magas glikémiás indexű ételek megemelik a vércukorszintet, az alacsony glikémiás indexűek pedig kevésbé, ezért megfelelőbbek a diabétesz gondozására. Törekedjen arra, hogy teljes kiőrlésű gabonafélékből készült szénhidrátokat fogyasszon, mert azok a feldolgozás során megtartják a magvak minden részét, ezért egészségesebbek. (sok növényi rostot-korpát tartalmazó kenyérfélék, durum- vagy tönkölybúzából készült tészták)

  • Sok-sok víz
    A víz a legegészségesebb szomjoltó. Ha változatosságra vágyik, fogyasszon kalóriamentes italokat. Kerülje a magas cukortartalmú italokat.

Még több hasznos tudnivaló a táplálkozással kapcsolatban

>> Diétás tányér – cukorbeteg étrend útmutató könnyen áttekinthetó infografikában (PDF)

>> Mintaétrendek cukorbetegeknek

>> Diétás receptek cukorbetegeknek

>> Kalória táblázat cukorbetegeknek (PDF)

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával! Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt e tájékoztatóban található bármilyen javaslatot megvalósít.

Megszűnik az élelmiszereken a “Diabetikus” megjelölés

diabetes_frA már 2013. július 20-án hatályba lépett jogszabály alapján, 2016. július 20-ától megszűnnek az olyan megszokott, cukorbetegeknek szánt megjelölések, mint „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör.

A változás nem egyik pillanatról a másikra lesz megfigyelhető, hiszen a már boltokba kihelyezett termékek, a szavatossági idejük lejártáig még megtalálhatóak lesznek a régi címkékkel. Az új rendelet alapján, az ezt követően gyártott élelmiszereken, a tápanyag-összetételre vonatkozó információk alapján (mennyi kcal, szénhidrát tartalom, azon belül is, hogy mennyi ebből a cukor, vagy egyéb édesítőszerek) lehet majd tájékozódni, hogy fogyasztható-e cukorbeteg személy számára az adott termék. Ezen kívül még egyéb megjelölések is segíthetik majd a választásban a vásárlókat úgy, mint: „cukormentes”, „alacsony cukortartalmú”, „hozzáadott cukrot nem tartalmaz”.

Ezekkel a változtatásokkal még fontosabbá válik, hogy azok a személyek, akiknek az étrendje egészséügyi okokból megszorításokat tartalmaz, mint pl. a cukorbetegek, körültekintően vásároljanak.

Forrás: https://www.ogyei.gov.hu/cukorbetegek_figyelem_megszunik_a_diabetikus_cukorbetegek_is_fogyaszthatjak_es_a_narancssarga_kor_jeloles/